کد خبر 32481
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۹

رييس مرکز طرح‌هاي کلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از اجراي طرح ساخت هواپيماهاي سبک و فوق سبک دو تا 19 نفره و بالگرد دو تا هشت نفره در قالب يک طرح کلان ملي فناوري در وزارت دفاع خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، دکتر رحيمي که در افتتاحيه‌ دهمين کنفرانس انجمن هوافضاي ايران در دانشگاه تربيت مدرس سخن مي‌گفت، افزود: طرح کلان ساخت هواپيماهاي سبک و فوق سبک همزمان با هفته پژوهش بين وزارت دفاع و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به امضاء رسيد.

وي خاطرنشان کرد: براساس مصوبه دولت بايد طي سال‌هاي آينده دو هزار هواپيماي کوچک و فوق سبک براي استفاده در حمل ونقل هوايي به بهره‌برداري برسد.

مدير گروه مکانيک دانشگاه تربيت مدرس تصريح کرد: در حال حاضر هواپيماي فول کامپوزيت فجر 2 و يک هواپيماي سبک فول کامپوزيت چهار نفره با تکنولوژي بومي در کشور ساخته شده است که تمام تست‌هاي پروازي را با موفقيت پشت سر گذاشته اما همچنان در سوله‌هاي خود باقي مانده‌اند.

به گفته‌ رحيمي، تمامي اين اقدامات پايه‌ راه‌اندازي تاکسي‌هاي هوايي است که بايد با سرمايه‌گذاري و سياست‌هاي تشويقي مردم را به استفاده از اين فناوري سوق داد.

رحيمي همچنين بر ورود بخش خصوصي به اين حوزه از فناوري در جهت عمومي کردن آن تاکيد کرد.

رييس مرکز طرح‌هاي کلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با بيان اين که بيشترين توسعه‌ صنعت هوا فضا در صنايع دفاعي کشور بوده است، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که بيش از 80 درصد کاربردهاي صنعت هوا فضا در حوزه‌هاي عمومي است. همچنين به همين نسبت کاربرد ماهواره‌ها نيز در بخش عمومي است.

رحيمي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين که در سال 2010 ميلادي ايران 21 هزار مقاله در مجلات نمايش شده در پايگاه علمي اسکوپوس به ثبت رسانده است، گفت: همچنين 18 هزار مقاله در مجلات نمايش شده در پايگاه ISI توسط محققان ايراني به ثبت رسيده است که ايران را پس از ترکيه در رتبه دوم منطقه قرار مي‌دهد.

وي ادامه داد: در شاخص رشد توليد مقالات در منطقه، کشور عربستان توانسته رتبه‌ نخست را کسب کند. به طوري که رشد انتشار مقالات عربستان در سال 2010 نسبت به 2009 ، 43 درصد بوده است. اين در حالي است که رشد توليد مقالات ايران در اين بازه زماني 12 درصد است.

به گفته‌ي وي کشور مالزي 34 درصد، مصر 12 درصد و پاکستان نيز 12 درصد در انتشار مقالات در سال 2010 نسبت به 2009 رشد داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس